Ik zat van 10 juni tot en met 31 augustus in Noorwegen. Heel stoer natuurlijk, een klein meisje dat in een grote Toyota toeristen rondleidde. Dit is het verslag!

20 augustus, 2005

Persaandacht!

De gemeente Oppdal telt ongeveer 6500 inwoners. Dat is minder dan bijvoorbeeld de Merenwijk, het stuk nieuwbouw-Leiden waar ik vandaan kom. En terwijl de Merenwijk geen lokaal krantje heeft, heeft Oppdal er twee: Wekelijks verschijnt Opp. En maar liefst drie keer per week, op dinsdag, donderdag en vrijdag is het tijd voor Opdalingen. En elke keer zo'n 32 pagina's vol met nieuws uit de gemeente.

Even rekenen: 4 kranten per week, da's 200 per jaar. Als er in elke krant een nieuwe dorpeling op de voorpagina gezet wordt is na 32 jaar iedereen een keer aan de beurt geweest. Met de hoge levensverwachting in Noorwegen kan iedereen dus minimaal twee keer wereldberoemd zijn. In Oppdal welteverstaan.

Maar het is wel schattig. Af en toe koop ik zo'n krantje en wordt ik bijgepraat over mensen met boetes wegens te hard reizen, over de laatste ontwikkelingen en roddels over de skiliften van het Schønheyder-imperium (ofwel het bedrijf van mijn baas Johan, dat eigendom is van het halve dorp) en over evenementen zoals het Noors Kampioenschap parachutespringen, of dit weekend het NK Downhill-racen.

En vandaag stond er een artikeltje in over de familie Lennon. Ze waren met me mee op tocht in Åmotsdalen afgelopen dinsdag, en de dag erop waren ze mee op muskusossafari, waar ik met paps en mams aan meedeed. Ze zijn heel gezellig, enthousiast en sportief. De kinderen wonen al anderhalf jaar in Nederland en zitten op een Europese school. Toen Juliet zei dat ze geen Nederlandse liedjes kende heb ik ze "10 kleine visjes geleerd".

Toerist van de week

bijschrift: Judith, Peter, Alison, Jack (7), Juliet (10) en Ozzie (9) wonen in Nederland door Peters baan, maar zijn Britse staatsburgers. Het interview is met het meisje, maar alle kinderen konden goed voor zich spreken.

Naam: Juliet Lennon
Beroep: Scholier
Waar kom je vandaan:
Ik woon in Bergen in Nederland, maar kom uit North Lincolnshire in Engeland
Hoe lang verblijf je in Oppdal?
We zijn maandag aangekomen en verblijven in Vangslia Fjelltun. We gaan op zondag weer naar huis.
Zijn jullie hier al vaker geweest?
Nee, dit is ons eerste verblijf in Noorwegen.
Wat heb je tot nu toe gedaan?
We zijn op muskusossafari geweest. We zagen zes dieren door de verrekijker en eentje was zo dichtbij dat we ons moesten terugtrekken. Wij waren er maar tweehonderd meter vandaan. We hebben ook een mooie boomhut gemaakt bij ons appartement.
Verder zijn we op tocht geweest in Åmotsdalen twee dagen geleden en nu gaan we raften. Morgen gaan we rotsklimmen en op zaterdag pakken we de gondelbaan omhoog en gaan we omlaag wandelen van de berg. Daarna rijden we verder naar het Hardangerfjord voor we de boot terug naar Nederland pakken.
Wat ben je daarna van plan?
Ik heb nog een zeilkamp in Nederland voordat de scholen over twee weken weer beginnen.
Wat vind je van Oppdal?
Het is zo mooi hier. Alle bergen zijn prachtig en het is leuk om er te wandelen. En ik moet zeggen dat de gidsen waar we mee op stap waren zo gezellig zijn. Ze zijn behulpzaam en kunnen goed vertellen. Ze hebben ons zelf een paar liedjes geleerd.
De hangbrug waar we over liepen was heel grappig. Wij waanden ons Indiana Jones toen we heen en weer slingerden en sprongen op de brug.
Zou je Oppdal aan je vrienden aanraden?
Oh ja! En dan zou ik ze aanraden om goede wandelschoenen mee te nemen, want het was heel leuk om in de bergen te wandelen.
Door Randi Grete