Ik zat van 10 juni tot en met 31 augustus in Noorwegen. Heel stoer natuurlijk, een klein meisje dat in een grote Toyota toeristen rondleidde. Dit is het verslag!

28 juni, 2005

Job Description

Nu ik hier twee weken zit, een contract heb en inmiddels zelfs een bankrekening heb hier, begin ik er zo langzamerhand achter te komen wat mijn werk hier nu eigenlijk inhoudt. Het bestaat uit het volgende:

* Als Nederlandse gids ontvangen Dennis en ik twee keer per week de nieuw aangekomen Nederlandse toeristen. Ik zit dan tussen 2 en 6 bij het hotel hier in Oppdal, Dennis tussen 3 en 6 op de receptie van Vangslia Fjelltun, waar de hutjes zijn van de mensen die een zelfvoorzienend verblijf hebben geboekt. We proberen de mensen dan met uitnodigingen en posters enthousiast te maken voor de presentatie die die avond op Vangslia Fjelltun plaatsvindt.

* Die presentatie houden. Tot nu toe heeft Dennis het gedaan, overmorgen mag ik voor de eerste keer. We zijn er sowieso allebei bij, al is het maar omdat iemand de diaprojector moet bedienen. We laten dan dia's (ja echt, van die ouderwetse plaatjes) zien van de omgeving en vertellen erbij wat je kunt doen. De gemiddelde bezoeker is hier met het anwb-pakket en dat betekent dat ze hier 3 nachten blijven en 2 volle dagen hebben om iets te ondernemen. Dus verder vooruitplannen is niet handig. Behalve de informatie proberen we ook mensen te werven voor de tochten die we voor die komende twee dagen op het programma hebben staan. Verder verkopen we brochures. Er komen op zo'n avond iets van 30 tot 60 mensen, dus vrij veel!

* Die tochten houden. Iedere dag is er een zogeheten muskusossafari. Die wordt meestal door Noorse gidsen gelopen, dus we maken er wel reclame voor, maar hoeven hem zelf niet te lopen. Wel is er een gids zonder rijbewijs en als hij de tocht heeft moeten we hem heen en weer pendelen. De andere tochten zijn twee wandeltochten en twee tochten met het openbaar vervoer. In het laagseizoen organiseren we een tocht per dag. Het inwerken bestaat uit het 1 keer met Dennis meelopen met een tocht. De keer erna mag ik het zelf doen. Als ik straks voor alle tochten ben ingewerkt kunnen we ook meerdere tochten op een dag doen.

* PR. Behalve de presentaties moet er meer reclame gedaan worden. Dus zorgen dat er folders liggen bij het VV, posters op de verschillende parkeerplaatsen, in het winkelcentrum enzovoorts

* Overige klusjes. Soms moet er iets van/naar het Nederlands vertaald worden, is er even iemand nodig om gasten te ontvangen, et cetera

Het werk is voor ongeveer de helft op kantoor en de andere helft erbuiten (presentatie, tochten). We kunnen zelf onze tijd indelen en bepalen wanneer we welke tochten houden. Maar er wordt wel opgelet. Vandaag kregen we het volgende mailtje binnen:

---
Fra: Gunnveig Schønheyder Sendt: ty 28.06.2005 15:57
Til: Hollandguide
Kopi:
Emne: I need 4000 kr. more in muskoxsafari in JUNe to match last year
Vedlegg:



--
Oppdal Booking AS
Gunnveig Schønheyder


En inderdaad, "emne" betekent subject. Ik denk dat ik maar lekker ga slapen. Morgen om 6 uur op, op tocht naar Trondheim.