Ik zat van 10 juni tot en met 31 augustus in Noorwegen. Heel stoer natuurlijk, een klein meisje dat in een grote Toyota toeristen rondleidde. Dit is het verslag!

18 juni, 2005

Noren en afval

Noren zijn over het algemeen niet zo milieuvriendelijk. Ze hebben meer dan genoeg water, olie en waterkracht in het land en kijken daarom niet op een druppeltje meer of minder. Zo is het me weleens overkomen dat ik in een Noors huis wilde douchen. Het licht op de badkamer brandde echter, dus ik dacht dat er iemand op zat. Toen ik even later toch durfde te kijken bleek de kamer leeg. Waarom zou je het badkamerlicht uitdoen als je toch genoeg energie hebt? Ook qua waterverbruik heb ik me weleens verbaasd. Twee minuten tandenpoetsen met een hard lopende kraan? Ik had het niet bedacht. Maargoed, afval scheiden, daar zijn de Noren echt helden in. Een aparte bak voor papier, voor glas, voor karton (dus karton mag niet in de papierbak), voor plastic flessen, voor melkkartonnen (maar dus geen gewoon karton)... Zelfs in de trein moet je je spullen gescheiden weggooien bij het afvaleiland op de balkons.

En er zijn weer, zoals zo vaak in dit land, regeltjes bij: je hebt als huishouden recht op een bepaald aantal kilo afval, daarboven moet je betalen. Maar er is een mogelijkheid om dit aantal omhoog te krijgen: als je luierdragende kinderen hebt mag je een schriftelijk verzoek voor verhoging indienen. Ik vraag me af of je bij die brief nog bewijsstukken moet stoppen...