Ik zat van 10 juni tot en met 31 augustus in Noorwegen. Heel stoer natuurlijk, een klein meisje dat in een grote Toyota toeristen rondleidde. Dit is het verslag!

21 juni, 2005

Toevalligheidjes

Soms maak je toevalligheidjes mee. En soms heel veel. Ik heb op het moment het gevoel dat alles loopt zoals het moet lopen, dat overal een reden voor is en dat alles klopt. Heel prettig is dat. Ik voel me verlicht! Nu klinkt dat misschien een beetje eng, dus laat ik maar gewoon wat toevalligheidjes opsommen die ik de afgelopen dagen ben tegengekomen...

Zondag kon ik overdag mijn huisje niet in omdat Dennis per ongeluk de sleutel mee had genomen op een lange tocht. Dus na wat kantoorwerk besloot ik om het dorpje maar te gaan verkennen, ik kon toch weinig anders. Eerst liep ik naar het openluchtmuseum, wat nog gesloten was. Onderweg zag ik op de grond een bankbiljet liggen. 1000000 Turkse lira. Ik had geen idee of het iets waard was, maar het zag er leuk uit en ik stak het in mijn zak. Daarna ging ik een meertje bekijken, Kullsjøen, dicht bij het dorp. Daar bleek een wandelroute te beginnen, die ik toen maar volgde. Een aardig wandelingetje, slecht aangegeven, langs de rivier hier, en langs een picknicktafel.

's Avonds tijdens het eten vertelt Terje, die hier als kok werkt, dat hij net zijn reis naar Turkije geboekt heeft. Hij vertrekt zondag. Ik pak mijn tas en geef hem het biljet. Als het veel waard is mag ie een souvenir voor me kopen. De volgende dag bekijk ik het winkelcentrum. Behalve een boekenwinkel valt me weinig op. In de namiddag komen er gasten binnen en die stellen wat vragen: "ik ben op zoek naar een leuke picknickplek". "Oh, dan moet u die wandelroute volgen langs het water, daar kunt u goed gaan zitten". "Ik ben op zoek naar een wandelkaart van het gebied". "Oh, dan kunt u het beste de boekhandel proberen".

Vandaag was ik in de boekhandel. Er was een boekje met toelichtingen bij iedere geboortedatum. Oh trouwens, papa: je bent precies even oud als Steven Tyler van Aerosmith!

En wat stond er bij mij?

"Belangrijkste eigenschappen: Egoistisch, onzeker en energiek

Jij houdt ervan in de het middelpunt van de belangstelling te staan. Bij jou is het of helemaal op of helemaal down, niet ertussenin. Je houdt ervan als mensen op een instinctieve manier naar je toe trekken. Jouw toestand is nooit gewoon.
Het zal weleens lastig zijn, maar als je een beetje stabiliteit vindt zul je het goed kunnen redden.
Wat betreft de liefde: je houdt van de spanning van het versieren. De zult misschien niet willen toegeven, maar eigenlijk houd je van een relatie waarbinnen flink wat borden en kopjes zullen sneuvelen. Je staat in het teken van Mars. Waarom probeer je het niet eens met een Ram?"

Vrij vertaald uit het Noors, wat vertaald was uit het Engels.

Nu heb ik nog nooit een bord naar iemands hoofd geslingerd, maar ik kan me wel iemand herinneren bij wie ik het tijdens bepaalde situaties graag gedaan had. Jawel, dat was een Ram...

Laatste toevalligheid? Ik ging proberen mijn kamer om te bouwen. Het bed bleek precies te passen bij de andere muur, dan kon het bureau er precies tussen, de gordijntjes kon ik precies goed ophangen en ik vond in het berghok een bijzettafeltje dat omgekeerd dienst kon doen als prullenbak. Want die hadden we niet. En zo was het hele huis een stuk gezelliger geworden.

Zojuist heb ik een eigen setje sleutels gekregen.

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hoi Dineke,

Ik meen dat 1000000 lire nu ongeveer een halve euro waard is. Niet veel maar je kunt er in Turkije vast nog wel iets leuks voor kopen. Toen ik ruim 7 jaar geleden met school in Istanbul was (1M lire was toen nog 11 gulden) verkochten heel veel kinderen daar een soort tolletjes op straat. Ze waren wel grappig dus veel van ons hadden er een gekocht. Dat kon voor een gulden (ja ze accepteerden nederlands geld :)). Toen ik er een had en dus niet meer hoefde bleek dat ze er net zo makkelijk 4 wilde verkopen voor de prijs van 1... afdingen is niet echt iets voor mij.

groetjes,
David

1:06 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Hoi Dineke,

David kan niet rekenen. 1000000 lire is bijn a 11 euro waard. Geen wonder dat hij teveel betaalde voor alles in turkije. ;}

2:45 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Hoi,

Zeven jaar geleden was 1M lire 11 gulden waard en dan zou het nu 11 euro waard zijn?
Ik geloof er niets van dat ze daar aan deflatie doen...

4:32 p.m.

 

Een reactie posten

<< Home