Ik zat van 10 juni tot en met 31 augustus in Noorwegen. Heel stoer natuurlijk, een klein meisje dat in een grote Toyota toeristen rondleidde. Dit is het verslag!

28 augustus, 2005

En alweer bezoek!

Åse Marte kwam dit weekend op bezoek. Ze heeft net een baan gekregen waarmee ze maandag begint en wilde graag nog even op vakantie, dus vrijdag kwam ze met de trein naar Oppdal. Het leek me wel leuk om een keertje mee te gaan met raften en op donderdag vroeg ik of ze misschien plek voor ons hadden. Op zaterdag was er nog net plek voor 2 extra mensen en dat was ook mijn vrije dag, dus dat kwam mooi uit. Ik had wel lang wollen ondergoed nodig voor onder het wetsuit. Nou is dat iets wat ik niet heb, maar een belletje naar Åse Marte was voldoende om het te regelen.

Toen we ons in die wetsuits hesen zag ik Heidi van het VVV. Zij heeft net als ik de hele zomer mensen verteld over de mogelijkheden van het raften en had ook besloten het eindelijk eens te gaan proberen. En ze had ook een vriendin meegenomen. Dus wij vieren, samen met nog 3 anderen en een gids in de boot. Vooraf was er een uitgebreide instructie over wat er zou gebeuren als er iemand uit de boot viel en hoe je dan het beste kon zwemmen. Het was geruststellend om te horen dat ze een goed verhaal hadden, maar ik dacht: "ach, dat zal toch wel niet gebeuren als je een beetje oplet"

Wij onderweg. De stroomversnellingen waren nogal hard, steil en vol schuimend water. En we waren nog geen uur onderweg of ik viel uit de boot. Toen ik bovenkwam zag ik dat het vlot de versnelling al gepasseerd was en dat er nog een medepassagier verderop in het water was gevallen. Het was nogal koud, maar na een stukje zwemmen bereikten we de boot en werden we erin gehesen, precies zoals we even daarvoor geleerd hadden. Toch handig, die instructies vooraf. De rest van de tocht bleven we allemaal aan boord. En wat was het mooi onderweg! Kleine stroompjes die in de rivier uitmondden, smalle canyons waar we doorheen dobberden, en nog een lekker zonnetje ook! Ik had niet verwacht dat dat raften zo leuk zou zijn! Oh en stoer natuurlijk!