Ik zat van 10 juni tot en met 31 augustus in Noorwegen. Heel stoer natuurlijk, een klein meisje dat in een grote Toyota toeristen rondleidde. Dit is het verslag!

23 juli, 2005

Even zelf de toerist uithangen...

Woensdag had ik vrij geregeld en Hieke en ik gingen dus wat Doen. Eerst ontbijten. Nou doe ik dat in het hotel, maar de manager had gezegd dat Hieke dan 75 kronen (10 euro) moest betalen. Beetje duur... Maar toevallig had Johan gezegd dat Joakim, de manager van Hotel Nor, vond dat wij als gidsen ons gezicht daar wat vaker konden laten zien. Bijvoorbeeld door eens daar te ontbijten. Dus Hieke en ik naar Hotel Nor, waar we hartelijk werden ontvangen. We mochten zelfs onze eigen wafels bakken! Helaas was daar geen tijd meer voor, want me moesten nog wat Doen. Geld halen, fietsen huren en op pad naar het Gjevilvatnet, een meer waarop een toeristencruise op en neer vaart. Prachtig tochtje was dat! Zeker een aanrader als je eens in de buurt komt. Aan de overkant van het meer helemaal niks, behalve wat wandelpaden en een oude boerderij, waar ze nog op traditionele wijze boeren. En ook wel op toeristische wijze, de boerin gaf een praatje over het boerenleven en wij aten dapper onze rømmegrøt. Rømmegrøt is een Noorse delicatesse, een pap op basis van melk en bloem. In feite is het kaasfondue zonder kaas. Met heel veel suiker erop is het nog enigszins te pruimen, maar je moet denk ik Noors zijn om het lekker te vinden.



Toen met de cruise weer terug. We hadden een plekje in de kajuit gevonden omdat het was begonnen te regenen. Na een halfuurtje in de kajuit ging het meisje op de boot aan de slag met touwen. Ik vond dat we inmiddels weleens weg mochten varen, we lagen al vrij lang met de motor aan te wachten. Maar Hieke kon me vertellen dat we al een half uur aan het varen waren. Dat had ik dus echt niet gemerkt! De boot had kennelijk vrij goeie stabilisatoren en steeds als ik dacht dat we gingen varen keek ik naar buiten. Het uitzicht veranderde niet, dus lagen we nog stil, was mijn conclusie. Maar mijn uitzicht was op hoge bergen ver weg, en dat uitzicht veranderde dus ook niet snel terwijl we vaarden. En ik maar geduldig wachten tot we in beweging zouden komen...

Het bleef maar regenen en we moesten nog door de regen terugfietsen op onze mountainbikejes. Helemaal kleddernat en onder de opgespatte blubber kwamen we thuis. Heerlijk gedoucht en daarna zijn we lekker uit eten gegaan. Steengrillen...